تفاوت VPN و پروکسی چیست؟ | فارسی وی پی ان

تفاوت VPN و پروکسی چیست؟

وقتی در مورد امنیت اینترنت و حفاظت از حریم خصوصی سخن می‌گوییم، دو اصطلاحی که معمولا بحث می‌شوند، VPN (شبکه خصوصی مجازی) و پروکسی هستند. هر دوی این ابزارها می‌توانند IP آدرس شما را مخفی کنند و به شما امکان دسترسی به محتوایی را بدهند که ممکن است در منطقهٔ جغرافیایی شما محدود شده باشد، اما روش آنها در دستیابی به این هدف کاملا متفاوت است.

در ابتدا بگذارید به پروکسی بپردازیم. یک پروکسی اینترنتی، در واقع، به عنوان یک واسطه بین شما (یا دستگاه شما) و اینترنت عمل می‌کند. وقتی شما یک درخواست به اینترنت می‌فرستید، این درخواست ابتدا به سرور پروکسی می‌رسد. سپس، سرور پروکسی این درخواست را به جای شما ارسال می‌کند. به این ترتیب، IP آدرس مقصد در واقعیت IP آدرس سرور پروکسی است، نه دستگاه شما. هرچند این به شما اجازه می‌دهد که آنلاین بمانید و تا حدی حریم خصوصیتان را حفظ کنید، اما به‌طور کلی سطح حفاظتی که پروکسی ارائه می‌دهد بالا نیست.

از طرف دیگر، VPN یک ابزار قدرتمند‌تر برای حفظ حریم خصوصی و امنیت در اینترنت است. وقتی یک VPN را راه‌اندازی می‌کنید، یک تونل رمزگذاری شده بین دستگاه شما و سرور VPN ایجاد می‌شود. تمام ترافیک اینترنتی شما با رمز عبور از این تونل رمزگذاری می‌شود، که به معنای این است که حتی اگر کسی بتواند داده‌ها را از سرقت کند، باز نمی‌تواند محتوای آن را بخواند.

ایجاد این تونل امن نه تنها اطلاعات شما را در حال انتقال محافظت می‌کند، بلکه آدرس IP کامپیوتر یا دستگاه شما را نیز مخفی می‌کند. به جای آن شما IP یکی از سرورهای VPN که ممکن است در هر کجای جهان باشد را به ارث می‌برید. این ویژگی وقتی مفید است که شما به محتویاتی که بر اساس موقعیت جغرافیایی محدود شده‌اند، دسترسی پیدا کرده یا وقتی که می‌خواهید اطلاعات مکان خود را مخفی کنید.

در نهایت، هرچند هر دو پروکسی و VPN می‌توانند فعالیت اینترنتی شما را مخفی کنند و باعث سخت‌تر شدن پیگیری فعالیت‌های اینترنتی شما توسط سایرین بشوند، اما VPN یک حفاظت جامع‌تر و امن‌تر ارائه می‌دهد. در حالت کلی، هر دو گزینه بسته به نیاز شما مناسب هستند. در حالی که پروکسی برای کاربردهایی نظیر جلوگیری از P2P و دسترسی به محتوای سایت‌های مسدود شده شاید مناسب باشد، VPN برای محافظت از حریم خصوصی کلی و امنیت داده‌ها در حین فعالیت‌های اینترنتی پیشنهاد می‌شود.

البته در کشور ما از این دو ابزار بیشتر برای دسترسی به سایت‌های فیلتر شده و یا تغییر آی‌پی به منظور دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌شود اما در سایت فارسی وی‌پی‌ان، کاربران با تغییر آی پی خود از کشوری خارج از ایران، قادر می‌شوند تا به سایت‌های بانکی و دولتی که بنا بر برخی از احتیاط‌های امنیتی بر روی آی‌پی‌های خارجی بسته است،‌ دسترسی یافته و اقدام به انجام کارهای روزمره خود بکنند.